Uszkodzona przesyłka kurierska – co robić?
Paczki wysyłamy w dzisiejszych czasach bardzo chętnie. Wiąże się to oczywiście z tym, że obecnie ceny przesyłek są obecnie stosunkowo niewysokie, a ilość firm świadczących usługi kurierskie sprawia, że są one łatwo dostępne. Czasem jednak zdarzy się, że mimo odpowiedniego zabezpieczenia i starannego zapakowania, paczka ulegnie uszkodzeniu w transporcie. Uszkodzona przesyłka kurierska – co robić?
Uszkodzona przesyłka kurierska – co robić, kiedy kurier przyniesie uszkodzoną paczkę?
Kiedy dotrze do nas uszkodzona przesyłka kurierska co robić jest pytaniem, które nasuwa się jako pierwsze. Jacy są kurierzy, każdy wie – najczęściej różni, więc odpowiedź warto znaleźć wcześniej, a najlepiej być przygotowanym z góry. Co więc należy zrobić, kiedy kurier przyniesie uszkodzoną paczkę? Przede wszystkim trzeba zwrócić na to uwagę od razu i poprosić dostawcę o wspólne sprawdzenie zawartości i ewentualne sporządzenie protokołu szkody. Przygotowanie takiego dokumentu jest najprostszą drogą do wniesienia reklamacji i otrzymania odszkodowania od firmy kurierskiej.
Może zdarzyć się jednak też, że kurier po prostu nie będzie miał czasu, ani możliwości, żeby zostać i wspólnie sprawdzić przesyłkę. W takiej sytuacji należy poprosić go o zaznaczenie w potwierdzeniu odbioru, że zgłaszamy uszkodzenie opakowania i obawiamy się, że zawartość również została uszkodzona. Następnie należy zadzwonić na infolinię firmy przewozowej i umówić się na termin spotkania w celu otwarcia paczki i sprawdzenie zawartości (do tego czasu nie należy jej otwierać samodzielnie).
Uszkodzona przesyłka kurierska – co robić, kiedy paczka z zewnątrz jest nienaruszona?
W przypadku niektórych rodzajów towarów (na przykład sprzęt elektroniczny) może zdarzyć się, że uszkodzenie nastąpiło, mimo tego, że paczka z zewnątrz nie jest naruszona. Może tak się stać z powodu niewłaściwego obchodzenia się z przesyłką w czasie transportu. W takim wypadku również składa się reklamację. Warto przy tym dobrze wczytać się w regulamin i sprawdzić, czy reklamację można złożyć mailowo, czy konieczna jest przesłanie tradycyjnego listu. Uszkodzenie towaru dobrze jest też zgłosić nadawcy. Do reklamacji trzeba dołączyć kopię paragonu albo faktury.
Jak wygląda proces rozpatrywania reklamacji przez firmy kurierskie?
Czas rozpatrywania reklamacji może być różny w zależności od firmy, która dostarczyła naszą paczkę. W niektórych wynosi on miesiąc, a w innych nawet dziewięćdziesiąt dni. W wyznaczonym czasie firma musi ustosunkować się do treści złożonej reklamacji. W przypadku odpowiedzi negatywnej konieczne jest stosowane uzasadnienie.
Uszkodzona przesyłka kurierska – co robić, kiedy reklamacja zostanie rozpatrzona negatywnie?
Jeżeli reklamacja została rozpatrzona negatywnie to mamy dwie drogi. W pierwszej kolejności warto złożyć odwołanie od decyzji. Jeżeli ono również zostanie rozpatrzone negatywnie, to sprawę można zgłosić do sądu. Warto jednak pamiętać, że sprawy związane z uszkodzeniem przesyłek kurierskich przedawniają się już po roku, dlatego też z dochodzeniem swoich praw nie powinno się zwlekać.